Pictoright

Wettelijke bepalingen schrijven voor dat afbeeldingen van kunstwerken waarop auteursrecht van toepassing is vergezeld dienen te gaan van de gegevens die in het boek VICEVERSA zijn opgenomen in de onderschriften:

Inleiding

0.6 – Ossip Zadkine, De Verwoeste Stad, 1951, brons, h 6 m, Rotterdam

Hoofdstuk I

I.58 – Anne en Patrick Poirier, La colonne, 1979, gips, S.M.A.K., Gent
I.109 – Scène uit de film The Belly of an Architect, Peter Greenaway, 1987
I.180 – Anne en Patrick Poirier, Paysage foudroyé (Landschap, door de bliksem getroffen), 1984, houtskool en plexiglas, 12 x 6 m, Ludwig Forum, Aken
I.240 – Jannis Kounellis, Senza Titolo, 1980, Galleria Mario Pieroni, Rome
I.290 – Yves Klein, La victoire de Samothrace, 1962, multiple, pigment op gips, h 15 cm, particuliere verzameling
I.310 – Caspar Berger, Torso ZZM – Zelfportret 6, 2008, brons, h 122 cm, Zuiderzeemuseum, Enkhuizen
I.312 – Salvador Dalí, Venus van Milo met laden, 1964, beschilderd brons en bont, h 98 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
I.313 – Arman, Torse aux gants, 1967, giethars en rubberhandschoenen, h 85 cm, Museum Ludwig, Keulen
I.376 – Constantin Brancusi, Torso van een jongeman, 1924, brons, h 46 cm
I.464 – Barnett Newman, Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III, 1967, olieverf op doek, 245 x 544 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
I.545 – Zaaloverzicht van een expositie van Robert Morris in galerie Sprueth Magers, Berlijn, 2012

Hoofdstuk II

II.262 – Wim Delvoye, Betonmolen (schaalmodel), 2010, cortenstaal, h 82 cm
II.272 – Alberto Giacometti, Wijzende man, 1947, brons, h 178 cm
II.322 – Henry Moore, Madonna met Kind, 1944, kalksteen, h 150 cm, St Matthew’s, Northampton
II.343 – Vilmos Huszár, Compositie, 1921, glas in lood, 69 x 61 cm, Gemeentemuseum, Den Haag
II.344 – Henri Matisse, glas-in-loodraam in de Rozenkranskapel, Vence (Alpes-Maritimes), 1951
II.446 – Grant Wood, American Gothic, 1930, olieverf op board, 78 x 65 cm, Art Institute Chicago
II.449 – Salvador Dalí, De verzoeking van Sint-Antonius, 1946, olieverf op doek, 89 x 119 cm, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, Brussel

Hoofdstuk III

III.32 – Sol LeWitt, Vloerstructuur no. 1, 1976, geschilderd hout, h 110 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
III.41 – Ludwig Mies van der Rohe, Martin Luther King Jr. Memorial Library, Washington, 1972
III.333 – Salvador Dalí, Invisible Bust of Voltaire, 1941, olieverf op doek, 46 x 55 cm, Salvador Dalí Museum, St. Petersburg, Florida
III.347 – Pablo Picasso, Les Demoiselles d’Avignon, 1907, olieverf op doek, 244 x 234 cm, Museum of Modern Art, New York

Hoofdstuk IV

IV.57 – Bart van der Leck, Compositie, 1958, olieverf op doek, 112 x 106 cm, particuliere verzameling
IV.58 – Asger Jorn, Letsindige billeder (Lichtzinnige beelden) nr. 6, 1955, olieverf op doek, 55 x 46 cm, Museum of Modern Art, Aalborg (Denemarken)
IV.193 – Damien Hirst, For the Love of God, 2007, platina en 8601 diamanten, particuliere verzameling
IV.229 – Francis Bacon, studie naar Velázquez portret van paus Innocentius X, 1953, olieverf op doek, 153 x 118, Des Moines Art Center, Iowa
IV.234 – Pablo Picasso, Las Meniñas, 1957, olieverf op doek, 194 x 260 cm, Museu Picasso, Barcelona
IV.235 – Salvador Dalí, Velázquez Painting the Infanta Margarita with the Lights and Shadows of His Own Glory, 1958, olieverf op doek, 154 x 92 cm, Salvador Dalí Museum, St. Petersburg, Florida
IV.324 – Giorgio Morandi, Stilleven, ca. 1955, olieverf op doek, 25 x 35 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
IV.325 – Bart van der Leck, Stilleven met wijnfles, 1922, olieverf op doek, 40 x 32 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
IV.342 – Roy Lichtenstein, Stretcher Frame with Two Vertical Bars (Spieraam met twee verticale steunlatten), 1968, olieverf en magma op doek, 90 x 170 cm, particuliere verzameling

Hoofdstuk V

V.189 – Carl Andre, Equivalent VIII, 1966, bakstenen

Hoofdstuk VI

VI.61 – Ludwig Mies van der Rohe, Neue Nationalgalerie, Berlijn, 1968
VI.138 – Mark Rothko, z.t., 1969, acrylverf op doek, 234 x 200 cm, particuliere verzameling
VI.149 – Henri Matisse, Palme blanche sur fond bleu (Witte palmtak op blauwe ondergrond), ca. 1948, découpage, 54 x 40, particuliere verzameling
VI.158 – Willem de Kooning, Door to the River, 1960, olieverf op doek, 203 x 178 cm, Whitney Museum of American Art, New York
VI.229 – Marcel Duchamp, Étant donnés: 1. la chute d’eau; 2. le gaz d’éclairage (Gegeven: 1. waterval; 2. gaslamp), 1946-1966, installatie, bestaande uit onder meer een houten deur, een vrouwenfiguur van varkenshuid, takken en een geschilderde en gefotografeerde achtergrond, Philadelphia Museum of Art
VI.329 – Maurice Denis, Hommage à Cézanne, 1900, olieverf op doek, 182 x 243 cm, Musée d’Orsay, Parijs
VI.332 – Pablo Picasso, Jacqueline met kat, ca. 1964, olieverf op doek, 130 x 81 cm, particuliere verzameling
VI.364 – Maurice Denis, Lichtvlekken op het terras, 1890, olieverf op karton, 24 x 20 cm, Musée d’Orsay, Parijs
VI.365 – Pierre Bonnard, Het croquetspel, 1892, olieverf op doek, 162 x 130 cm, Musée d’Orsay, Parijs
VI.376 – Alain Jacquet, Le déjeuner sur l’herbe, 1964, zeefdruk op doek, 175 x 196 cm
VI.381 – James Ensor, De intocht van Christus in Brussel in 1889, 1888, olieverf op doek, 257 x 378 cm, The Getty Museum, Los Angelesb
VI.383 – James Ensor, Zelfportret omringd door maskers, 1899, olieverf op doek, 120 x 80 cm, Menard Art Museum, Aichi (Japan)
VI.385 – Edvard Munch, De schreeuw, 1893, olieverf, tempera en krijt op karton, 91 x 73 cm, National Gallery, Oslo

Hoofdstuk VII

VII.2 – Bart van der Leck, Compositie 1918 no. 4, 1918, olieverf op doek, 56 x 46 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.3 – Henri Matisse, Viooltjes, 1918, olieverf op papier op paneel, 49 x 45 cm, Metropolitan Museum of Art, New York
VII.4 – Marcel Duchamp, Fontein (replica van verloren gegaan origineel uit 1917), readymade
VII.8 – Constantin Brancusi, Oneindige zuil, 1918, hout, h 203 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.10 – Pablo Picasso, Stilleven, 1918, olieverf op doek, 97 x 130 cm, National Gallery of Art, Washington
VII.11 – Gerrit Rietveld, Rood-blauwe stoel (replica), 1918 (de beschildering dateert van ca. 1923)
VII.13 – Barnett Newman, The Way I, 1951, olieverf op doek, 102 x 76 cm, National Gallery of Canada, Ottawa
VII.14 – Ad Reinhardt, Abstract Painting no. 4, 1961, olieverf op doek, 153 x 153 cm, Smithsonian American Art Museum, Washington
VII.22 – Constantin Brancusi, De kus, 1916, steen, h 58 cm, Philadelphia Museum of Art
VII.23 – Constantin Brancusi, Slapende muze, 1910, brons, h 18 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.24 – Constantin Brancusi, Slapende muze, 1910, marmer, h 17 cm, Hirshhorn Museum, Washington
VII.25 – Constantin Brancusi, Het begin van de wereld, ca. 1920, marmer, metaal en steen, h 76 cm (inclusief sokkel), Dallas Museum of Art
VII.26 – Constantin Brancusi, expositie-opstelling met Witte negerin (1923), Leda (1920) en Gouden vogel (1919)
VII.27 – Constantin Brancusi, Torso van een jongeman, 1918, brons, marmer en hout, h 150 cm (inclusief sokkel), Hirshhorn Museum, Washington
VII.28 – Constantin Brancusi, Kolom van de kus, 1935, steen en gips, h 95 cm, particuliere verzameling

VII.29 – Constantin Brancusi, Vogel in de ruimte, 1928, brons, h 137 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.30 – Constantin Brancusi, Poort van de kus, 1938, Tirgu-Jiu, Roemenië
VII.31 – Constantin Brancusi, Oneindige zuil, 1937, gietijzer belegd met messing, h 30 m, Tirgu-Jiu, Roemenië
VII.32 – Plattegrond van het atelier van Brancusi
VII.33 – Gereconstrueerd atelier van Brancusi, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.34 – Henry Moore, Madonna met Kind, 1944, kalksteen, h 150 cm, St Matthew’s, Northampton
VII.35 – Henry Moore, Binnenste en buitenste vorm, 1953, brons, h 200 cm
VII.36 – Henry Moore, Reclining Figure no. 5, 1963, brons, lengte 373 cm
VII.37 – Henry Moore, The Arch, 1969, fiberglas, h 6 m (opstelling op het Belvedere te Florence)
VII.38 – Henry Moore, Sheep Piece, 1972, brons
VII.41 – Marino Marini, Ruiter en paard, ca. 1953, beschilderd hout, h 213 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.42 – Alberto Giacometti, Buste van Diego, 1954, brons, h 39 cm
VII.43 – Alberto Giacometti, Lopende man, 1960, brons, h 180 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.44 – Francis Bacon, studie voor Kruisiging, 1962, olieverf op doek, 198 x 145 cm, Solomon R. Guggenheim Museum, New York
VII.45 – Jean Arp, Wolkenherder, 1953, brons, h 160 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.49 – Richard Serra, pagina van zijn Verb List, 1968
VII.50 – Henri Matisse, Luxe, calme et volupté, 1904, olieverf op doek, 98 x 118 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.51 – Henri Matisse, La joie de vivre (Levensvreugde), 1906, olieverf op doek, 176 x 241 cm, The Barnes Foundation, Philadelphia
VII.52 – Andre Derain, Vissersboten, Collioure, 1905, olieverf op doek, 38 x 46 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.53 – Andre Derain, Portret van Henri Matisse, 1905, olieverf op doek, 46 x 35 cm, Tate Gallery, Londen
VII.55 – Henri Matisse, De rode kamer, 1908, olieverf op doek, 180 x 221 cm, Hermitage, Sint-Petersburg
VII.56 – Henri Matisse, De dans, 1910, olieverf op doek, 260 x 391 cm, Hermitage, Sint-Petersburg
VII.57 – Henri Matisse, Het rode atelier, 1911, olieverf op doek, 181 x 219 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.58 – Henri Matisse, Open balkondeur in Collioure, 1914, olieverf op doek, 116 x 88 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.59 – Henri Matisse, Interieur met goudvissenkom, 1914, olieverf op doek, 147 x 97 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.60 – Barnett Newman, De poort, 1954, olieverf op doek, 254 x 192 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.61 – Henri Matisse, Pianoles, 1916, olieverf op doek, 245 x 213 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.62 – Henri Matisse, Muziekles, 1917, olieverf op doek, 245 x 211 cm, The Barnes Foundation, Philadelphia
VII.63 – Henri Matisse, Decoratieve figuur voor een ornamentele achtergrond, 1926, olieverf op doek, 130 x 98 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.64 – Henri Matisse, Roze naakt, 1935, olieverf op doek, 66 x 92 cm, Museum of Art, Baltimore, Maryland
VII.65 – Henri Matisse, Blauw naakt I, 1952, découpage, 106 x 78 cm, Fondation Beyeler, Bazel
VII.66 – Henri Matisse, De muziek, 1939, olieverf op doek, 115 x 115 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, New York
VII.67 – Henri Matisse, Compositie, blauwe achtergrond, 1951, découpage, 80 x 50 cm, particuliere verzameling
VII.68 – Henri Matisse, Polynesië, de zee, 1946, découpage, 200 x 314 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.69 – Henri Matisse, De parkiet en de zeemeermin, 1953, découpage, 337 x 768 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.70 – Henri Matisse, Escargot, 1953, découpage, 286 x 287 cm, Tate Gallery, Londen
VII.72 – Henri Matisse, glas-in-loodraam in de Rozenkranskapel, Vence (Alpes-Maritimes) 1951
VII.73 – Henri Matisse, Decoratieve figuur, 1903 (gegoten in 1950), brons, h 72 cm
VII.74 – Henri Matisse, De serpentine, 1909 (gegoten in 1930), brons, h 55 cm
VII.75 – Henri Matisse, Naakte rug I-IV, 1909-1930, h 190 cm
VII.76 – Andre Derain, De twee aken, 1906, olieverf op doek, 80 x 97 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.77 – Maurice De Vlaminck, De tuinman, 1904, olieverf op doek, 69 x 96 cm, Musee d’Orsay, Parijs
VII.78 – Albert Marquet, Aanplakbiljetten in Trouville, 1906, olieverf op doek, 65 x 81 cm, National Gallery of Art, Washington
VII.79 – Kees van Dongen, Rode danseres, 1907, olieverf op doek, 100 x 81 cm, Hermitage, Sint-Petersburg
VII.83 – Karl Schmidt-Rottluff, Vrouw met handtas, 1915, olieverf op doek, 95 x 87 cm, Tate Gallery, Londen
VII.85 – Wassily Kandinsky, Gezicht op de kerk te Murnau, 1910, olieverf op doek, 111 x 120 cm, Van Abbemuseum, Eindhoven
VII.86 – Wassily Kandinsky, omslag van Der Blaue Reiter, 1911
VII.90 – Hans Hofmann, Spring, 1940, olieverf op paneel, 28 x 36 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.91 – Willem de Kooning, Woman I, 1952, olieverf op doek, 193 x 147 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.92 – Willem de Kooning, Rosy Fingered Dawn at Louse Point (Rozenvingerige dageraad op Louse Point), 1963, olieverf op doek, 203 x 177 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.93 – Jackson Pollock aan het werk (foto Hans Namuth, 1950)
VII.94 – Jackson Pollock, Reflection of the Big Dipper (Weerspiegeling van de Grote Beer), 1947, olieverf op doek, 111 x 92 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.95 – Jackson Pollock, Convergence, 1952, olieverf op doek, 237 x 394 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, New York
VII.97 – Robert Motherwell, Elegy to the Spanish Republic (Klaagzang op de Spaanse republiek), no. 34, 1954, olieverf op doek, 208 x 259 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, New York
VII.98 – Adolph Gottlieb, Spray, 1959, olieverf op doek, 229 x 183 cm, Hirshhorn Museum, Washington
VII.99 – Barnett Newman, Cathedra, 1951, olieverf en magna op doek, 243 x 543 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.100 – Barnett Newman, Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III, 1967, olieverf en magna op doek, 245 x 544 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.101 – Mark Rothko, Violet, Black, Orange, Yellow on White and Red, 1949, olieverf op doek, 207 x 167 cm, Guggenheim Museum, New York
VII.102 – Mark Rothko, Grey, Orange on Maroon, 1960, olieverf op doek, 228 x 259 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.103 – Jean Dubuffet, Paysage au ciel tavelé (Landschap met gevlekte lucht), 1952, gemengde techniek, 97 x 58 cm, Les Abattoirs, Toulouse
VII.104 – Jean Dubuffet, Table de barbe (Baardtafel), 1959, gemengde techniek, 130 x 97 cm, Fondation Beyeler, Bazel
VII.105 – Alberto Burri, Sacco e rosso (Zak en rood), 1952, gemengde techniek, 86 x 100 cm, Fondazione Palazzo Albizzini, Perugia
VII.106 – Georges Mathieu, De slag bij Hastings, 23 juni 1956, 1956, olieverf op doek, 198 x 491 cm, Les Abattoirs, Toulouse
VII.107 – Asger Jorn, Brief aan mijn zoon, 1957, olieverf op doek, 130 x 195 cm, Tate Gallery, Londen
VII.108 – Karel Appel, Constant en Asger Jorn, Cobramodificatie, 1949, olieverf op doek, 42 x 62 cm, Kunstmuseum, Silkeborg (Denemarken)
VII.109 – Constant, Het laddertje, 1949, olieverf op doek, 90 x 75 cm, Gemeentemuseum, Den Haag
VII.110 – Constant, Verschroeide aarde I, 1951, olieverf op doek, 145 x 111 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.111 – Corneille, Het vrolijke ritme van de stad, 1949, olieverf op doek, 58 x 49 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.112 – Karel Appel, Vrijheidsschreeuw, 1948, olieverf op doek, 100 x 80 cm, particuliere verzameling
VII.113 – Karel Appel, Vragende kinderen, 1949, wandschildering, 281 x 396 cm, kantine van het voormalige stadhuis (thans Hotel Prinsenhof), Amsterdam
VII.114 – Karel Appel, De optocht, 1950, olieverf op doek, 85 x 144 cm, Gemeentemuseum, Den Haag
VII.115 – Anselm Kiefer, Wege der Weltweisheit: die Hermannschlacht, 1978, beschilderde collage van 31 houtsneden, 320 x 360 cm, particuliere verzameling
VII.116 – Anselm Kiefer, Innenraum, 1981, olie- en acrylverf op doek, 287 x 311 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.118 – Anselm Kiefer, Märkischer Sand, 1982, olieverf, zand en papier op doek, 330 x 556 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.119 – Markus Lüpertz, Schwarz-Rot-Gold, dithyrambisch II, 1974, gouache op doek, 260 x 200 cm, particuliere verzameling
VII.120 – Markus Lüpertz, z.t., 1973, gouache, 60 x 80 cm, particuliere verzameling
VII.124 – Jiri Georg Dokoupil, Nosebleeding Self-Portait (Zelfportret met bloedende neus), No. II, 1984, aquarel, 42 x 38 cm, particuliere verzameling
VII.125 – Walter Dahn, Einen Besen fressen (Een bezem vreten), 1981, acrylverf op doek, 200 x 150 cm, particuliere verzameling
VII.126 – Sandro Chia, Sinfonia incompiuta (Onvoltooide symfonie), 1980, olieverf op doek, 200 x 11 cm, Castello di Rivoli, Turijn
VII.128 – Enzo Cucchi, z.t., 1985, olieverf op doek, 280 x 320 cm, particuliere verzameling
VII.129 – Rene Daniels, Palais des Beaux-Aards, 1983, olieverf op doek, 200 x 140 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.130 – Pablo Picasso, Les Demoiselles d’Avignon, 1907, olieverf op doek, 244 x 234 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.131 – Georges Braque, Viaduct bij l’Estaque, 1908, olieverf op doek, 72 x 59 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.132 – Georges Braque, Kasteel bij La Roche-Guyon, 1909, olieverf op doek, 73 x 60 cm, Musée d’Art Moderne, Villeneuve-d’Ascq (nabij Lille)
VII.133 – Pablo Picasso, Portret van de kunstverzamelaar Peter Uhde, 1910, olieverf op doek, 81 x 60 cm, particuliere verzameling
VII.134 – Pablo Picasso, Vrouw met accordeon, 1911, olieverf op doek, 130 x 89 cm, Guggenheim Museum, New York
VII.135 – Georges Braque, Man met gitaar, 1911, olieverf op doek, 116 x 91 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.136 – Pablo Picasso, Stilleven op een stoelzitting, 1912, collage en olieverf, 27 x 35 cm, Musée Picasso, Parijs
VII.137 – Pablo Picasso, Glas en fles Suze, 1912, collage, gouache en houtskool, 65 x 50 cm, Washington University Gallery of Art, St. Louis, Missouri
VII.138 – Pablo Picasso, Drie muzikanten, 1921, olieverf op doek, 201 x 223 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.140 – Pablo Picasso, Vrouw in stoel, 1923, olieverf op doek, 92 x 73 cm, Tate Gallery, Londen
VII.141 – Pablo Picasso, Drie dansers, 1925, olieverf op doek, 215 x 143 cm, Tate Gallery, Londen
VII.142 – Pablo Picasso, Portret van Dora Maar, 1937, olieverf op doek, 92 x 65 cm, Musée Picasso, Parijs
VII.143 – Pablo Picasso, Guernica, 1937, olieverf op doek, 349 x 777 cm, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid
VII.144 – Pablo Picasso, De duiven, 1957, olieverf op doek, 100 x 80 cm, Museo Picasso, Barcelona
VII.145 – Pablo Picasso, Déjeuner sur l’herbe (naar Manet), 1961, olieverf op doek, 130 x 195 cm, particuliere verzameling
VII.146 – Pablo Picasso, Bacchanaal met Minotaurus, 1933, ets, 30 x 37 cm
VII.147 – Pablo Picasso, Gitaar, 1912, karton, papier en touw, h 66 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.148 – Pablo Picasso, Stierenkop, assemblage van fietsstuur en zadel, 1942, Musée Picasso, Parijs
VII.149 – Pablo Picasso, De baviaan met haar jong, 1951, brons, h 71 cm
VII.152 – Fernand Léger, Het kaartspel, 1917, olieverf op doek, 129 x 193 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.153 – Fernand Léger, De stad, 1919, olieverf op doek, 97 x 130 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.154 – Fernand Léger, De bouwvakkers, 1950, olieverf op doek, 300 x 228 cm, Musée Fernand Léger, Biot (nabij Antibes)
VII.155 – Fernand Léger, Twee vrouwen met bloemen, 1954, olieverf op doek, 97 x 130 cm, Tate Gallery, Londen
VII.157 – Alexander Archipenko, Lopende vrouw, 1912, brons, h 67 cm
VII.161 – Ossip Zadkine, De verwoeste stad, 1951, brons, h 6 m, Rotterdam
VII.162 – Gino Severini, Nord Sud, 1913, olieverf op doek, 64 x 49 cm, Pinacoteca Nazionale di Brera, Milaan
VII.163 – Carlo Carrà, Begrafenis van de anarchist Galli, 1911, olieverf op doek, 199 x 259 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.164 – Giacomo Balla, Vlucht der zwaluwen, 1913, tempera op karton, 49 x 69 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.169 – Giorgio de Chirico, De beloning van de waarzegger, 1913, olieverf op doek, 136 x 180 cm, Philadelphia Museum of Art
VII.170 – Giorgio de Chirico, Mysterie en melancholie van een straat, 1914, olieverf op doek, 85 x 69 cm, particuliere verzameling
VII.171 – Giorgio Morandi, Stilleven, 1955, olieverf op doek, 25 x 35 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.172 – Vladimir Tatlin, ontwerp voor het Monument voor de Derde Internationale, 1920
VII.173 – Antoine Pevsner, Masker, 1923, celluloid en zink, h 33 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.174 – Antoine Pevsner, Constructie in derde en vierde dimensie, 1961, brons
VII.179 – Alexander Rodchenko, Ruimtelijke constructie, ca. 1920, hout, h ca. 20 cm, verblijfplaats onbekend
VII.180 – Alexander Rodchenko, Hangende constructie, 1920, hout (reconstructie)
VII.181 – Alexander Rodchenko, portret van de schrijver Osip Brik, 1924, foto
VII.182 – Alexander Rodchenko, Pantserkruiser Potemkin, aanplakbiljet voor de gelijknamige film van Sergei Eisenstein, 1925
VII.185 – Victor Vasarely, Zebra’s, 1938, zeefdruk, 50 x 50 cm
VII.186 – Victor Vasarely, Sir-Ris, ca. 1957, olieverf op doek, 204 x 104 cm, Milwaukee Art Museum, Wisconsin
VII.187 – Victor Vasarely, Tlinko II, 1956, olieverf op doek, 195 x 130 cm, Kunstmuseum, Bazel
VII.188 – Victor Vasarely, Boglar II, 1966, olieverf op doek, 77 x 77 cm, particuliere verzameling
VII.191 – Yaacov Agam, Dubbele metamorfose III (van links bezien), 1969, olieverf op aluminium, 124 x 186 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.192 – Yaacov Agam, Dubbele metamorfose III (frontaal bezien), 1969, olieverf op aluminium, 124 x 186 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.193 – Yaacov Agam, Dubbele metamorfose III (van rechts bezien), 1969, olieverf op aluminium, 124 x 186 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.194 – Jesús Rafael Soto, Modulation, 1965, beschilderd hout, metalen staven en nylondraad, 105 x 100 cm, particuliere verzameling
VII.195 – François Morellet, Sphère-Trames (Bolraster), 1967, aluminium, ø 180 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.196 – Alexander Calder, z.t., 1976, aluminium en staal, breedte ca. 23 m, National Gallery of Art, Washington
VII.197 – George Rickey, Twee verticale, drie horizontale lijnen, 1966, aluminium en roestvrij staal, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.198 – Takis, N 740, 1966, mixed media, bol ø 30 cm
VII.199 – Takis, Magnetische velden, 1969, installatie, Guggenheim Museum, New York
VII.200 – Pol Bury, 3069 witte stippen op een ovale ondergrond, 1966, kinetisch reliëf, h 67 cm, Tate Gallery, Londen
VII.201 – Pol Bury, 16 bolletjes en 16 blokjes op 8 planken, 1966, hout, h 80 cm, Tate Gallery, Londen
VII.202 – Jean Tinguely, Baluba no. 3, 1959, assemblage, h 144 cm, Museum Ludwig, Keulen
VII.203 – Jean Tinguely, Heureka, 1964, assemblage, h 8 m, Zurichhorn Park, Zurich
VII.204 – Jean Tinguely, Rotozaza no. 1, 1967, assemblage, verblijfplaats onbekend
VII.205 – Museumbezoekster op Tinguely’s Cyclograveur, Moderna Museet, Stockholm, 1961
VII.206 – Jean Tinguely, Métamatic no. 10, 1959, assemblage, h 90 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.207 – François Morellet, Triangle néons interférents, 1973 (drie opnamen)
VII.208 – Dan Flavin, z.t. (Marfa-project), 1996, Chinati Foundation, Marfa, Texas
VII.209 – Dan Flavin, Monument for V. Tatlin 2, 1969
VII.210 – Dan Flavin, Monument for V. Tatlin 3, 1969
VII.211 – Dan Flavin, Monument for V. Tatlin 4, 1969
VII.212 – Nicolas Schöffer, Ruimtelijk-dynamische sculptuur, ca. 1960
VII.225 – Bart van der Leck, Compositie 1916 no. 1, 1916, caseïneverf op eterniet, 50 x 45 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.226 – Bart van der Leck, Man te paard, 1918, olieverf op doek, 94 x 40 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.227 – Vilmos Huszár, vignet voor het tijdschrift De Stijl, 1917
VII.236 – Bart van der Leck, Stilleven met fles, 1922, olieverf op papier, 40 x 32 cm, Kröller-Müller Museum, Otterlo
VII.237 – Bart van der Leck, Vrouw met vliegtuig, 1957, olieverf op doek, 173 x 105 cm, Insel Hombroich, Neuss-Holzheim, Duitsland
VII.238 – Vilmos Huszár, Compositie II – Schaatsenrijders, 1917, olieverf op eterniet, 74 x 81 cm, Gemeentemuseum, Den Haag
VII.239 – Vilmos Huszár, Slapende vrouw, 1928, olieverf op doek, 72 x 154 cm, Centraal Museum, Utrecht
VII.244 – Gerrit Rietveld, Schröderhuis, Prins Hendriklaan, Utrecht, 1924
VII.245 – Gerrit Rietveld, interieur van het Schröderhuis
VII.247 – Gerrit Rietveld, kratmeubilair (replica’s), 1934
VII.248 – Gerrit Rietveld, woningen, Erasmuslaan, Utrecht, 1931
VII.249 – Gerrit Rietveld, buffetkast (replica), 1919
VII.250 – Gerrit Rietveld, Zigzagstoel, 1932, vurenhout, Centraal Museum, Utrecht
VII.251 – Gerrit Rietveld, Fauteuil, ca. 1955, aluminium, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.252 – Gerrit Rietveld, Divantafeltje (replica), 1923, beschilderd hout
VII.253 – Georges Vantongerloo, Compositie vanuit een ovaal, 1918, beschilderd hout, h 16 cm, particuliere verzameling
VII.263 – Wassily Kandinsky, z.t., 1913, aquarel, 49 x 64 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.264 – Wassily Kandinsky, Allerheiligen II, 1911, olieverf op doek, 86 x 99 cm, Lenbachhaus, München
VII.265 – Wassily Kandinsky, Improvisatie 26 (roeispanen), 1912, olieverf op, doek, 97 x 107 cm, Lenbachhaus, München
VII.266 – Wassily Kandinsky, Improvisatie (kloof), 1914, olieverf op doek, 110 x 110 cm, Lenbachhaus, München
VII.282 – Johannes Itten, Farbenkugel
VII.291 – Ludwig Mies van der Rohe, Duits paviljoen, Wereldtentoonstelling, Barcelona, 1929
VII.292 – Ludwig Mies van der Rohe, Duits paviljoen, interieur
VII.293 – Ludwig Mies van der Rohe, Farnsworth House, River Roas, Plano, Illinois, 1951
VII.294 – Ludwig Mies van der Rohe, Lake Shore Drive Apartments, Chicago, 1951
VII.295 – Ludwig Mies van der Rohe, Lake Shore Drive Apartments in aanbouw
VII.296 – Ludwig Mies van der Rohe, Neue Nationalgalerie, Berlijn, 1968
VII.297 – Le Corbusier, Villa Savoye, Poissy, 1930
VII.298 – Le Corbusier, Unité d’Habitation, Marseille, 1952
VII.299 – Le Corbusier, principe van Dom-Ino
VII.300 – Le Corbusier, proportieschema uit Le Modulor, 1954
VII.301 – Le Corbusier, Notre-Dame-du-Haut, Ronchamp (Franche-Comté), 1954
VII.302 – Ludwig Mies van der Rohe, Barcelona-stoel, 1929
VII.306 – Wilhelm Wagenfeld, lamp, 1924
VII.307 – Wilhelm Wagenfeld, theepot, 1931
VII.308 – Marianne Brandt, bureaulamp, 1930
VII.319 – László Moholy-Nagy, Licht-Raum Modulator, 1930, metaal, hout, glas en elektromotor, h 201 cm (replica uit 1970, Van Abbemuseum, Eindhoven)
VII.320 – László Moholy-Nagy, z.t., 1926, fotogram, 24 x 18 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.321 – László Moholy-Nagy, z.t., ca. 1938, fotogram, 20 x 25 cm, Fotostiftung Schweiz, Winterthur (Zwitserland)
VII.322 – Max Beckmann, Paris Society, 1931, olieverf op doek, 109 x 176 cm, Guggenheim Museum, New York
VII.323 – Georg Grosz, prent uit de reeks Die Rauber, 1922, litho, 49 x 37 cm
VII.324 – Georg Grosz, Maul halten und weiter dienen (Kop dicht en doorwerken) uit de reeks Hintergrund, 1928, inkt op papier, 17 x 26 cm, particuliere verzameling
VII.325 – Otto Dix, Triptychon Großstadt, 1928, gemengde techniek op paneel, 181 x 204 cm, Kunstmuseum, Stuttgart
VII.327 – Otto Dix, De oorlog, 1932, gemengde techniek op paneel, 264 x 408 cm, Staatliche Kunstsammlungen, Dresden
VII.328 – John Heartfield, Der Sinn des Hitler-Grußes (De betekenis van de Hitlergroet), titelpagina van de Arbeiter Illustrierte Zeitung (AIZ), 16 oktober 1932
VII.329 – John Heartfield, Adolf der Übermensch – schluckt Gold und redet Blech (Verzwelgt goud en kraamt blik uit) in: Arbeiter Illustrierte Zeitung, 17 juli 1932
VII.330 – John Heartfield, Zoals in de middeleeuwen…zo ook in het Derde Rijk, 1934, fotomontage
VII.331 – Josef Albers, Homage to the Square, 1962, zeefdruk, 28 x 28 cm
VII.333 – Kenneth Noland, Turnsole (Zonnebloem), 1961, acrylverf op doek, 239 x 239 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.335 – Ad Reinhardt, z.t., 1966, zeefdruk, 40 x 40 cm, Smithsonian American Art Museum, Washington
VII.336 – Frank Stella, z.t., 1967, acrylverf op doek, 300 x 300 cm, particuliere verzameling
VII.337 – Frank Stella, Newstead Abbey, 1960, aluminiumverf op doek, 300 x 182 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.339 – Kenneth Noland, Effingham I, 1967, acrylverf op doek, h 327 cm, Van Abbemuseum, Eindhoven
VII.340 – Richard Lohse, Gradatie van 4 en 5 kleurgroepen, 1956-1984, olieverf op doek, 150 x 150 cm, verblijfplaats onbekend
VII.341 – Max Bill, z.t., 1973, zeefdruk, 60 x 60 cm
VII.342 – Peter Struycken, Regelmatige plaatsing van zich in maat verhoudende gele en blauwe strepen op rode ondergrond, 1964, lakverf op paneel, 100 x 100 cm, Groninger Museum
VII.343 – Peter Struycken, Wetmatige beweging rood-geel/blauw-wit, 1966, lakverf op perspex, 100 x 100 cm, Gemeentemuseum
VII.345 – David Smith, Cubi XI, 1963, roestvrij staal, h 230 cm, National Gallery of Art Sculpture Garden, Washington
VII.346 – Donald Judd, z.t. (tien delen), 1968, roestvrij staal en plexiglas, 15 x 69 x 61 cm (elk), Tate Gallery, Londen
VII.347 – Donald Judd, opstelling van een aantal houten boxes, Chinati Foundation, Marfa, Texas
VII.349 – Georges Vantongerloo, Compositie vanuit een ovaal, 1918, beschilderd hout, h 16 cm, particuliere verzameling
VII.350 – Donald Judd, z.t., 1985, beschilderd aluminium, 30 x 150 x 30 cm
VII.352 – Robert Morris, z.t. (Angle), 1972, staal, h 122 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.353 – Robert Morris, z.t. (Corner Piece), 1964, multiplex, h 198 cm, Guggenheim Museum, New York
VII.354 – Carl Andre, 10 x 10 Altstadt Lead Square, 1976, 100 loden platen, elk 50 x 50 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.355 – Carl Andre, 07515 Karlsplatz, 1992, cederhout, 90 x 400 x 800 cm, Hamburger Bahnhof, Berlijn
VII.356 – Richard Serra, One Ton Prop – House of Cards (Eentonsgewicht – kaartenhuis), 1969, lood, h 122 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.357 – Richard Serra, Sight Point, 1975, cortenstaal, h 12 m, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.358 – Richard Serra, Sea Level, 1996, beton, tweemaal 200 m, Zeewolde
VII.359 – Robert Smithson, Spiral Jetty, Great Salt Lake, 1969
VII.361 – Robert Morris, Observatorium, Santpoort, 1971 (in 1977 herbouwd nabij Lelystad)
VII.363 – Richard Long, A Line Made by Walking, 1967
VII.364 – Richard Long, Cirkel in de Andes, 1971
VII.365 – Richard Long, Wood Circle, 1977, Van Abbemuseum, Eindhoven
VII.367 – Lawrence Weiner, Statement, ca. 1966
VII.368 – Sol LeWitt, Incomplete Open Cube, 1974, beschilderd aluminium, h 100 cm
VII.369 – Joseph Kosuth, One and Three Chairs, 1965
VII.370 – Joseph Kosuth, Idea, z.j.
VII.371 – Joseph Kosuth, Passagen-Werk, 1992, Documenta IX, Neue Galerie, Kassel
VII.372 – Jan Dibbets, Panorama Dutch Mountains – Sea II ‘A’, 1971, foto, 75 x 100 cm
VII.373 – Jan Dibbets, Perspective Correction – My Studio I, 1: square on wall, 1969, foto, 110 x 110 cm
VII.374 – Jan Dibbets, 6 Hour Tide Object with Correction of Perspective, 1969, tv-opname
VII.376 – Hanne Darboven, Ein Jahrhundert – Johann Wolfgang von Goethe gewidmet, 1971-1982, 899 bladen
VII.377 – Hans Haacke, Philips Project – Toch denk ik, dat U mij niet de juiste motieven toeschrijft, 1979
VII.378 – Hans Haacke, Taking Stock (Unfinished) (Belang [onvoltooid]), 1984, olieverf op doek, gouden lijst, 241 x 206 cm, particuliere verzameling
VII.386 – Robert Ryman, z.t., 1960, olieverf op doek, 165 x 165 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.388 – Edgar Fernhout, Voorjaar, 1969, olieverf op doek, 90 x 90 cm, particuliere verzameling
VII.389 – Rob van Koningsbruggen, z.t. (acht delen), 1994, olieverf op doek, 160 x 80 cm, particuliere verzameling
VII.392 – Jannis Kounellis, z.t. (12 paarden), 1969, Galleria l’Attico, Rome
VII.393 – Jannis Kounellis, z.t., 1975, installatie (onderdeel van de expositie Jannis Kounellis in het Van Abbemuseum te Eindhoven in 1981)
VII.394 – Mario Merz, Mensa in fabbrica (Fabriekskantine), foto en neon, 1970
VII.395 – Mario Merz, Iglo, 1978, aluminium, gaas en neon, h 200 cm, particuliere verzameling
VII.402 – Joseph Beuys, schoolbord als reliek van een van Beuys’ sociale plastieken
VII.403 – Joseph Beuys, Vethoek in kartonnen doos, 1963, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.404 – Joseph Beuys, De roedel, 1969, installatie, Neue Galerie, Kassel
VII.405 – Joseph Beuys, Das Kapital, 1977, installatie
VII.406 – Marcel Duchamp, Naakt dat de trap afdaalt no. 2, 1912, olieverf op doek, 146 x 89 cm, Philadelphia Museum of Art
VII.407 – Marcel Duchamp, Fietswiel (replica van verloren gegaan origineel uit 1913)
VII.408 – Marcel Duchamp, Flessenrek (replica van verloren gegaan origineel uit 1914)
VII.409 – Marcel Duchamp, In afwachting van een gebroken arm (replica van verloren gegaan origineel uit 1915)
VII.410 – Marcel Duchamp, Fontein (replica van verloren gegaan origineel uit 1917)
VII.411 – Marcel Duchamp, L.H.O.O.Q., 1919, reproductie en potlood, particuliere verzameling
VII.412 – Marcel Duchamp, La mariée mise à nu par ses célibataires, même (De bruid ontbloot door haar vrijgezellen, zelfs), 1923, mixed media, 277 x 176 cm, Philadelphia Museum of Art
VII.413 – Man Ray, Marcel Duchamp als Rrose Sélavy, 1921, foto
VII.414 – Man Ray, L’enigme d’Isidore Ducasse (Het raadsel van Isidore Ducasse, replica uit 1971 van een verloren gegaan origineel uit 1920), naaimachine in deken, h 45 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.415 – Man Ray, Le violon d’Ingres, 1924, foto
VII.417 – Man Ray, Meret Oppenheim I, 1933, foto
VII.418 – Man Ray, Cadeau (replica van verloren gegaan origineel uit 1921), ijzer en spijkers, h 18 cm, Tate Gallery, Londen
VII.419 – Theo van Doesburg en Kurt Schwitters, aanplakbiljet voor Kleine Dada-soirée, 1922, hoogdruk, 30 x 30 cm
VII.420 – Kurt Schwitters, Mz 410 – zo ongeveer, 1922, collage, 18 x 14 cm, Sprengel Museum, Hannover
VII.421 – Kurt Schwitters, Merzbau, 1924 (verloren gegaan)
VII.422 – Jean (Hans) Arp, Collage van vierkanten, aangebracht volgens de wetten van het toeval, 1917, collage, 48 x 35 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.423 – Jean (Hans) Arp, Compositie met vijf witte en twee zwarte vormen – variatie 2, 1932, beschilderd hout, 70 x 85 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.424 – Salvador Dalí, Vénus de Milo aux tiroirs (Venus van Milo met laden), 1964, beschilderd brons en bont, h 98 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.425 – Salvador Dalí, White aphrodisiac telephone, 1936, assemblage, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.426 – Salvador Dalí, De volharding van de herinnering, 1931, olieverf op doek, 24 x 33 cm, Museum of Modern Art, New York
VII.427 – Salvador Dalí, Leda atomica, 1949, olieverf op doek, 60 x 49 cm, particuliere verzameling
VII.429 – Juan Miro, Photo – Ceci est la couleur de mes rêves (Foto – Dit is de kleur van mijn dromen), 1925, olieverf op doek, 96 x 129 cm, Metropolitan Museum of Art, New York
VII.430 – Juan Miro, Carnaval van de harlekijn, 1925, olieverf op doek, 66 x 93 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo, New York
VII.431 – Max Ernst, La puberté proche… – Les pléiades (Naderende puberteit… – De Pleiaden), 1921, collage, 24 x 16 cm, particuliere verzameling
VII.432 – Max Ernst, De dochters van de schilder, 1940, olieverf op doek (decalcomanie), 72 x 60 cm, particuliere verzameling
VII.433 – Rene Magritte, La clef des champs (De sleutel tot de vrijheid), 1936, olieverf op doek, 80 x 60 cm, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid
VII.434 – Rene Magritte, La réproduction interdite (Verboden af te beelden), 1937, olieverf op doek, 82 x 65 cm, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam
VII.435 – Rene Magritte, Golconde, 1953, olieverf op doek, 81 x 100 cm, The Menil Collection, Houston, Texas
VII.436 – pagina uit ‘Les mots et les images’, 1929
VII.437 – Rene Magritte, La clef des songes (Droomduiding), 1935, olieverf op doek, 41 x 27 cm, verzameling Jasper Johns
VII.438 – Rene Magritte, La trahison des images – Ceci n’est pas une pipe (Het verraad van de beelden – Dit is geen pijp), 1929, olieverf op doek, 60 x 81 cm, County Museum of Art, Los Angeles
VII.439 – Rene Magritte, Madame Récamier van David, 1967, brons, levensgroot
VII.440 – Rene Magritte, La condition humaine, 1933, olieverf op doek, 100 x 81 cm, National Gallery of Art, Washington
VII.442 – Salvador Dalí, Bank, 1938
VII.444 – Meret Oppenheim, Mijn gouvernante, 1936-1967, readymade, Moderna Museet, Stockholm
VII.445 – Luis Buñuel en Salvador Dalí, filmstills uit Un chien Andalou, 1929
VII.446 – Robert Rauschenberg, Small Rebus, 1956, gemengde techniek, 89 x 116 cm, The Museum of Contemporary Art, Los Angeles
VII.447 – Robert Rauschenberg, Retroactive II, 1964, zeefdruk en olieverf op doek, 213 x 152 cm, particuliere verzameling
VII.448 – Jasper Johns, Flag Above White Collage, 1955, collage en encaustiek op doek, 55 x 43 cm, verzameling van de kunstenaar
VII.449 – Jasper Johns, z.t., 1965, verf op doek, linialen en bezem, 182 x 478 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.450 – Andy Warhol, Two Dollar Bills, 1962, zeefdruk, 210 x 96 cm
VII.451 – Andy Warhol, Three Coke Bottles, 1962, zeefdruk, 80 x 60 cm
VII.452 – Andy Warhol, Campbell’s Soup, 1968, zeefdruk, 93 x 63 cm
VII.453 – Andy Warhol, negenmaal Marilyn
VII.454 – Andy Warhol, Mick Jagger, 1975, zeefdruk, 111 x 74 cm
VII.455 – Andy Warhol, ontwerp voor de Rolling Stones-lp Sticky Fingers
VII.456 – Andy Warhol, Green Car Crash (Green Burning Car I), 1963, zeefdruk op doek, 229 x 203 cm
VII.457 – Andy Warhol, Orange Disaster (Electric Chair), 1963, zeefdruk op doek, 269 x 207 cm
VII.458 – Andy Warhol, filmstills uit Kiss, 1963
VII.459 – Roy Lichtenstein, M-maybe, 1965, magna op doek, 152 x 152 cm, Museum Ludwig, Keulen
VII.460 – Roy Lichtenstein, Big Painting # 6, 1965, olieverf en magna op doek, 233 x 328 cm, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf
VII.461 – James Rosenquist, I Love You with my Ford, 1961, olieverf op doek, 210 x 237 cm, Moderna Museet, Stockholm
VII.462 – Tom Wesselman, Great American Nude # 57, 1964, acrylverf op board, 122 x 155 cm, Whitney Museum of American Art, New York
VII.469 – Duane Hanson, Queenie II, 1988, beschilderd brons met echte kleding en accessoires, levensgroot, Saatchi Gallery, Londen
VII.471 – Richard Hamilton, Just what is it that makes today’s homes so different, so appealing? 1956, collage, 26 x 25 cm, Kunsthalle, Tübingen
VII.472 – Richard Hamilton, I am dreaming of a white Christmas, 1968, olieverf op doek, 196 x 160 cm, Kunstmuseum, Bazel
VII.476 – Martial Raysse, Made in Japan – La Grande Odalisque, 1964, assemblage, 130 x 97 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.477 – Daniel Spoerri, Tafel van het restaurant van de City Galerie in Zürich, 1965, assemblage, 120 x 120 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.478 – Arman, L’Attila des violons, 1968, assemblage, 218 x 169 cm, Stedelijk Museum, Amsterdam
VII.479 – Niki de Saint-Phalle en Jean Tinguely, figuur uit de Strawinsky-fontein, 1983, nabij Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.480 – Yves Klein, IKB 1 (International Klein Blue no. 1), 1960, pigment op doek op paneel, 144 x 114 cm, particuliere verzameling
VII.481 – Yves Klein en een van zijn ‘levende penselen’ tijdens de performance Antropometrieën van de blauwe periode, 1960
VII.482 – Yves Klein, ANT 26 (Anthropométrie no. 26), 1960, verblijfplaats onbekend
VII.483 – Yves Klein, Ci-gît l’espace (Hier ligt de ruimte), 1960, assemblage met bladgoud, 125 x 100 cm, Centre Georges Pompidou, Parijs
VII.484 – Yves Klein met een van zijn ‘klanten’ tijdens de actie Zone van immateriële schilderkunstige sensibiliteit, 1962
VII.485 – Piero Manzoni, Achrome, 1961, mixed media, 85 x 90 cm, particuliere verzameling
VII.486 – Manzoni in de drukkerij van Het Parool in Amsterdam tijdens het maken van zijn langste lijn: 7200 m
VII.487 – Piero Manzoni, Merda d’artista, 1961
VII.488 – Piero Manzoni, Socle du monde, 1961, ijzer en brons, h 100 cm, Kunstmuseum, Herning (Denemarken)
VII.489 – Piero Manzoni, echtheidsverklaring van Henk Peeters als kunstwerk, 1961
VII.491 – Jan Schoonhoven, Reliëf 62-1, 1962, papier-maché, 100 x 80 cm, particuliere verzameling
VII.492 – Henk Peeters, 61-64, 1964, wattenbollen en zijde, 75 x 75 cm, particuliere verzameling
VII.493 – Henk Peeters, Pyrography # 01, 1962/2011, roet op plastic, 180 x 90 cm, particuliere verzameling
VII.494 – Heinz Mack, Lamellenreliëf, 1961, aluminiumfolie, 130 x 105 cm, particuliere verzameling
VII.495 – Günther Uecker, Wit veld, 1964, spijkers op hout, 88 x 88 cm, Walker Art Center, Minneapolis, Minnesota
VII.496 – Otto Piene, Zero-happening, 1962, Düsseldorf
VII.497 – Marcel Broodthaers, Pense-Bête (Geheugensteuntje), 1964, assemblage, 30 x 84 x 43 cm, S.M.A.K., Gent
VII.498 – Marcel Broodthaers, Grand casserole de moules (Grote pan met mosselen), 1966, readymade, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent
VII.499 – Marcel Broodthaers, Musée d’Art Moderne – à vendre – pour cause de faillite (Museum voor Moderne Kunst – te koop – wegens faillissement), 1971, drukwerk
VII.500 – Marcel Broodthaers, L’Entrée de l’exposition (Ingang van de tentoonstelling), 1974, Bonnefantenmuseum, Maastricht
VII.501 – Marcel Broodthaers, La salle blanche (De witte zaal), 1975 (reconstructie)
VII.502 – Vic Gentils, z.t., 1964, assemblage (piano-onderdelen), 62 x 49 cm, particuliere verzameling
VII.503 – John Chamberlain, Shoemaker’s Knife, 1978, plaatstaal, h 228 cm, Neue Pinakothek, Munchen
VII.504 – Louise Nevelson, Royal Tide IV, 1960, hout, h 250 cm, Wallraf-Richartz-Museum, Keulen
VII.510 – Jan Fabre, scene uit De macht der theaterlijke dwaasheden, 1984
VII.511 – Ulay en Abramovic, Relation in Space, 1976, performance
VII.512 – Ulay en Abramovic, Talking about Similarity, 1976, performance
VII.513 – Marina Abramovic, Lips of Thomas, 1975, performance
VII.514 – Joseph Beuys, I Like America and America Likes Me, 1974, performance
VII.515 – Otto Mühl, Psychomotorische Geräuschaktion, 1968
VII.516 – Hermann Nitsch, Orgien Mysterien Theater, 1984
VII.521 – Bruce Nauman, Self-Portrait as a Fountain, 1967, foto
VII.522 – Bruce Nauman, Wall / Floor Positions, 1968, video
VII.523 – Bruce Nauman, Eat / Death, 1972, neon
VII.542 – Thomas Ruff, Portret van Christoph Steinmeyer, 1989, foto
VII.546 – Guillaume Bijl, Autorijschool Z, 1979, installatie
VII.547 – Wim Delvoye, Twelve Ironing Boards (zes stuks afgebeeld), 1988, beschilderde strijkplanken
VII.548 – Wim Delvoye, z.t. (installatie met 27 zaagbladen en 3 gasflessen), opstelling in de expositie Groeten uit Utrecht, 1989, Centraal Museum, Utrecht
VII.556 – Jan Vercruysse, Atopies, 1986, meubelpaneel, Van Abbemuseum, Eindhoven
VII.557 – Didier Vermeiren, Plâtre 1985, Socle du Musée Rodin, Meudon, supportant Adam, plâtre 1880, gips, 99 x 124 x 100 cm
VII.560 – Jenny Holzer, Striped Cross, 2008, neon
VII.561 – Sophie Calle, twee pagina’s uit A suivre… (Suite Vénitienne, 1983), 1998
VII.566 – Carlo Maria Mariani, Denkbeeldig zelfportret van Angelica Kauffmann, 1976, olieverf op doek, 79 x 59 cm, Groninger Museum
VII.576 – Tracey Emin, My Bed, 1998, installatie
VII.577 – Damien Hirst, Mother and Child Divided, 1993, koe en kalf in formaldehyde, Tate Gallery, Londen
VII.578 – Damien Hirst, For the Love of God, 2007, platina en 8601 diamanten, particuliere verzameling
VII.579 – Michael Landy, Herderstasje # 5, 2002, ets, 60 x 53 cm

Van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie is het auteursrecht geregeld met Pictoright te Amsterdam. © c/o Pictoright Amsterdam 2012

Salvador Dalí – © Salvador Dalí, Fundacion Gala-Salvador Dalí. c/o Pictoright Amsterdam 2012
Henry Moore – The Henry Moore Foundation. All Rights reserved, DACS, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Henri Matisse – Succession Henri Matisse, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Asger Jorn – Donation Jorn, Silkeborg, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Damien Hirst – Damien Hirst and Science Ltd. All rights reserved, DACS 2012, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Roy Lichtenstein – Estate of Roy Lichtenstein, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Mark Rothko – c/o Pictoright Amsterdam 2012
Willem de Kooning – The Willem de Kooning Foundation, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Marcel Duchamp – © Succession Marcel Duchamp/ADAGP/, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Robert Motherwell – © The Estate of Robert Motherwell, Dedalus Foundation, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Adolph Gottlieb – © Adolph and Esther Gottlieb Foundation, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Karel Appel – Karel Appel Foundation, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Le Corbusier – © Foundation Le Corbusier, c/o Pictoright Amsterdam 2012
Donald Judd – Art Judd Foundation. Licensed by VAGA, NY/ Pictoright Amsterdam 2012
Robert Rauschenberg – © Untitled Press, Inc., c/o Pictoright Amsterdam 2012